Sociale medier nu mere populært end mail

Sociale medier boomer på mobilen og er i nedgang på computeren.
Hvordan udnytter virksomheder bedst den mobile tendens og hvad kan mobilen, som computeren ikke kan?

Af Ida Blomsterberg – dette blogindlæg er skrevet til netseeds.dk

Når det gælder mobiltelefonen, bruger vi nu 1½ gange så meget tid på sociale medier, som vi bruger på at læse og reagere på e-mails, beskriver ny undersøgelse. I gennemsnit tilbringer vi 3,1 timer om ugen på sociale medier mod 2,2 timer på e-mail via mobilen.

Men når det gælder computeren er tendensen ifølge undersøgelsen vendt på de fleste modne markeder som USA og Danmark. Her bruger vi mere tid på e-mail (5,1 timer om ugen) end på sociale medier (3,8 timer). Undersøgelsen, der sporede online aktiviteter og adfærd hos næsten 50.000 personer mellem 16 og 60 år i 46 lande, nævnte, at “det øgede behov for øjeblikkelig tilfredsstillelse” og “evnen til at tilbyde flere beskedformater herunder instant messaging og statusopdateringer,” er nogle af begrundelserne for den popularitet de sociale medier har på mobiltelefonen.

Mobil realtime
Tendensen er, at vi med det voksende udbud af mobileenheder, bliver mere online, hvor vi end er. Dermed er vi også flere, der bruger mobilen til andet end at sms’e og ringe fra. Mobilen dækker behovet for real time kommunikation bedre end computeren, og derfor vil det også være en udfordring for virksomheder i fremtiden at følge kunderne mobilt, som man kan det gennem geolocation apps som Foursquare, Dopplr, Gowalla og Facebook Places, for at udnytte den sociale mobilitet bedst muligt.

Mainstream geolocation
Udviklingen siger noget om, at vi bruger vores computere til arbejdet og mobilen til fritid og sociale netværk. Det betyder ikke, at brugere dropper Facebook i arbejdstiden. Det handler nok nærmere om teknik: Facebook er nemmere og hurtigere at navigere rundt på på mobilinterfacet, og trods forbedrede mobiltasteturer foretrækker folk stadig at skrive længere mails på computeren end på mobilen.
Ifølge undersøgelsen vil flere brugere i både USA og Europa, tilbringe endnu mere tid på sociale medier via deres mobil i fremtiden end på deres computere, hvilket går fint i tråd med den stigning, der er i geolocationstjenester, som er en af de større tendenser indenfor social mobilitet pt. Med lanceringen af Facebook Places for et par uger siden og resultaterne af denne undersøgelse tyder meget på, at der er grobund for, at det vil blive mainstream at bruge geolocation som social mobilitet fremover og at virksomheder nok skal finde en gunstig vej at kommunikere med deres mobile brugere i fremtiden.

Det kunne være spændende at høre bud på, hvordan du ser udviklingen af sociale medier på mobilen.

Om geolocation
Facebook Places

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© 2017 Oh So Social. All Rights Reserved. Theme WP Castle by Saeed Salam.